Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie
Stara, niszczejąca zajezdnia Niemierzyn przeszła na własność miasta. Nikt nie chciał jej kupić, nie było pieniędzy na inwestycję. Na szczęście grupka zapaleńców ze Szczecińskiego Towarzystwa Miłośników Komunikacji Miejskiej nie pozwoliła, aby stare tramwaje poszły na złom, a sama zajezdnia popadła w ruinę. Remont wspomógł Norweski Mechanizm Finansowy. I tak 22 października 2010 roku otwarto Muzeum Techniki i Komunikacji – Zajezdnia Sztuki.
Kolekcja szczecińskiego muzeum jest niezwykle bogata, to jedno z największych technicznych muzeów w Polsce. Młodsi odwiedzający chętnie obejrzą stare samochody i tramwaje, jeżdżące niegdyś po ulicach Szczecina. Starszym z pewnością zakręci się łezka w oku na wspomnienie pojazdów, którymi się poruszali.
Muzealna ekspozycja sięga aż do roku 1858, kiedy to na terenie szczecińskiego Niebuszewa działała fabryka Stroewer. Początkowo była ona znana z produkcji maszyn do szycia, następnie maszyn do pisania i rowerów. W końcu synowie założyciela kompleksu utworzyli fabrykę samochodów, produkującą znakomite modele aut – od wyścigowych, przez ekskluzywne limuzyny, ciężarówki, aż po auta osobowe. Zbiory muzeum obejmują największą na świecie kolekcję stoewerianów.
Z lat 1919-1967 pochodzą różne eksponaty. Poczynając od rowerowej damki Alba z 1919 roku. Różni się ona od męskich rowerów nie tylko niską ramą, ale również otworami w błotniku, do mocowania osłony na koło. Wszystko po to, aby kobiety mogły na niej jeździć w długich spódnicach. Z lat późniejszych pochodzi kolekcja motocykli – Sokołów, Tornedo, Junaków i Iskry, a także małolitrażowych samochodów – Smyków.
Nie mogło tu oczywiście zabraknąć pojazdów z czasów Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej. Syreny, Mikrusy, Warszawy, różnego rodzaju Fiaty – te samochody z pewnością pamięta część odwiedzających. Miłośników jednośladów zachwycą podwieszone pod sufitem motocykle i motorowery. Komary, Romety, Dudki, SHL-ki, WFM-ki to prawdziwa gratka!
Ciekawą ekspozycję stanowią pojazdy służb mundurowych – wojska, policji, straży pożarnej. Kolekcja obejmuje samochody z lat 1963-1987. Jako auta służbowe często były wykorzystywane Warszawy – przeciętnych użytkowników nie było na nie stać. Na drogach widać było te samochody w wersji pickup, karetka pogotowia, pojazd milicji, taksówka czy nawet drezyna. W latach późniejszych zastąpił ją Fiat 125p. W postaci wozu strażackiego często spotkać można było Żuka.
Poza małymi pojazdami – rowerami, motocyklami, autami osobowymi, Muzeum Techniki i Komunikacji prezentuje historię szczecińskiej komunikacji. Wśród eksponatów znajdziemy 3 autobusy i 7 tramwajów. Ciekawym eksponatem jest wagon tramwajowy przerobiony na pług, który faktycznie odśnieżał szczecińskie ulice. Na odwiedzających ogromne wrażenie robi symulator tramwaju – teraz każdy może wcielić się w rolę motorniczego z lat 70. XX wieku!
Warto zwrócić uwagę na pojazdy, które powstały tylko w jednym egzemplarzu. Takim przykładem jest wszędołaz, powstały w dużej mierze na bazie części od Fiata 126p. W 1978 roku, również w oparciu o podzespoły Malucha, powstała sześciokołowa amfibia – lekki pojazd terenowy (LPT). Wśród eksponatów znajdziemy również bolid wyścigowy Formuły Ester.
Muzeum Techniki i Komunikacji – Zajezdnia Sztuki, to doskonałe miejsce zarówno dla miłośników komunikacji, osób pamiętających dawne modele pojazdów, ale i dla najmłodszych, którzy z chęcią spędzą tu czas.